av Ola Martin fra GoLive

Jeg pleier å si at det bare er psykopater som syns det er helt greit å prate til døde ting.


Altså – hvis du står foran et kamera og snakker til det som om det var din beste venn, helt uten å nøle, uten puls, uten svette – da blir jeg litt mistenksom. Det er et godt tegn å synes det er litt ubehagelig. Det betyr at du faktisk bryr deg.


Vi jobber med mange flinke folk som holder foredrag, leder debatter og snakker foran store forsamlinger hele tiden. Men idet det røde lyset på kameraet blinker, skjer det noe. Blikket flakker. Stemmen blir flat. Energien forsvinner. Det er som om hele personligheten får tunnelsyn.


Og jeg skjønner det. Kameraet svarer ikke. Det gir ingen nikk. Ingen smil. Ingen latter. Det du vanligvis speiler deg i – menneskene foran deg – er borte.


Men det betyr ikke at de ikke er der.


Foran skjermen sitter det folk som har valgt å bruke av sin tid på å høre nettopp deg snakke. De er interessert. De er nysgjerrige. De vil gjerne bli klokere, engasjert, inspirert. Jobben din er ikke å levere en perfekt TV-presentasjon. Det er å få kontakt.


Det første jeg sier til folk, er: Se for deg noen du kjenner. Noen du liker å prate med. Noen som gjør deg trygg, men også litt gira. Det er dem du snakker til. Ikke linsa.


Jeg minner dem på at det ikke gjør noe å snuble litt med ordene. Det gjør deg menneskelig. Publikum tåler mer enn vi tror – så lenge de skjønner at du er ekte. Og at du prøver.


Jeg sier også: Prøv å variere tempoet. Still spørsmål – selv om ingen kan svare. «Har du kjent på det selv, at …?» gir folk et lite rom til å tenke. Til å kjenne seg igjen. Og da lytter de mer.


Og så, for Guds skyld – bruk kroppen. Ikke stå som en pinne. Ikke vingle som en standupkomiker med dårlig selvfølelse. Men lev litt. Pust. Bruk hendene. Løft blikket. Alt dette hjelper stemmen din å leve.


Mest av alt sier jeg: Slutt å være så streng med deg selv. Du gjør så godt du kan. Og hver gang du gjør det, blir du litt bedre.


Vi hjelper deg selvfølgelig med kamera, lys, lyd og regi. Det er det vi er gode på. Men det som virkelig får deg til å skinne på skjerm, er ikke teknikken. Det er deg. Engasjementet ditt. Nysgjerrigheten din. Gleden over å dele det du kan.


Og vi lover å gjøre alt vi kan for å få det frem.


–  Ola Martin